سبک زندگی قسمت ششم

نصب محافظ های دهان و دندان

مرحله 1: نوع مناسب محافظ دهان را انتخاب کنید سه نوع محافظ دهان وجود دارد: محافظ های دهان استوک، محافظ های دهان جوش و گاز گرفتن، و محافظ های دهان سفارشی. محافظ های دهانی از پیش ساخته شده اند و کم هزینه ترین گزینه هستند اما سفارشی سازی محدودی را ارائه می دهند. محافظ های دهان جوش و گاز را می توان با نرم کردن آنها در آب داغ و سپس گاز گرفتن آنها برای ایجاد یک تناسب شخصی شکل داد. محافظ های دهان سفارشی به صورت حرفه ای توسط دندانپزشکان بر اساس قالب های دندانی ساخته می شوند و بهترین تناسب و محافظت را ارائه می دهند.

مرحله ۲: مواد لازم را جمع آوری کنید برای قرار دادن محافظ دهان، به مواد زیر نیاز دارید:

  • حفاظ دهان (بر اساس ترجیح شما انتخاب شده است)
  • دیگ آب جوش
  • تایمر
  • کاسه آب یخ
  • آینه
  • قیچی
  • حوله

مرحله 3: آب جوش را آماده کنیدیک قابلمه را با آب پر کنید و آن را به جوش آورید. وقتی آب به نقطه جوش رسید آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله 4: آماده سازی محافظ دهان (نوع جوش و گاز گرفتن) اگر محافظ دهان جوش و گاز گرفتن را انتخاب کرده اید، این مراحل را دنبال کنید:

  1. محافظ دهان را برای مدت زمان مشخص شده در دستورالعمل سازنده (معمولاً حدود 30 ثانیه تا 1 دقیقه) در آب جوش فرو کنید.
  2. از قاشق یا انبر برای جدا کردن محافظ دهان از آب داغ استفاده کنید.
  3. اجازه دهید محافظ دهان چند ثانیه خنک شود تا دهانتان نسوزد.

مرحله 5: نصب محافظ دهان

  1. در مقابل آینه بایستید و محافظ دهان را در دهان خود قرار دهید.
  2. به آرامی گاز بگیرید و با انگشتان خود محافظ دهان را روی دندان ها و لثه های خود فشار دهید.
  3. برای اطمینان از تناسب راحت، یکنواخت فشار وارد کنید. از گاز گرفتن بیش از حد سخت خودداری کنید، زیرا ممکن است منجر به تناسب ناخوشایند شود یا به محافظ دهان آسیب برساند.
  4. از زبان و انگشتان خود برای قالب‌گیری محافظ دهان در اطراف دندان‌ها و لثه‌ها استفاده کنید و مطمئن شوید که هر دو دندان بالا و پایین را به اندازه کافی می‌پوشاند.
  5. آینه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که محافظ دهان به درستی تراز شده است و تمام قسمت های لازم را پوشش می دهد.

مرحله 6: کوتاه کردن (در صورت لزوم) اگر محافظ دهان شما فراتر از خط لثه شما باشد یا با گاز گرفتن شما تداخل داشته باشد، ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشد. برای پیرایش مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. محافظ دهان را از دهان خود بردارید.
  2. آن را زیر آب سرد بشویید تا شکل ظاهر شود.
  3. از قیچی برای کوتاه کردن مواد اضافی استفاده کنید.
  4. مراقب باشید زیاد برش نزنید، زیرا ممکن است ویژگی های محافظ محافظ دهان را به خطر بیندازد.

مرحله ۷: تست راحتی و تناسب محافظ دهان را دوباره داخل دهان خود قرار دهید و راحتی و تناسب را بررسی کنید. باید احساس امنیت کند اما نه خیلی سفت یا شل. اگر احساس ناراحتی کردید یا متوجه مناطقی شدید که نیاز به تنظیم دارند، مراحل 5 و 6 را تکرار کنید تا به تناسب راحت برسید.

مرحله 8: تناسب محافظ دهان خود را بهینه کنید برای بهینه سازی تناسب محافظ دهان خود، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  1. دستورالعمل‌های سازنده را برای تمیز کردن و نگهداری دنبال کنید.
  2. برای جلوگیری از آسیب یا آلودگی، محافظ دهان خود را هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، در یک ظرف تمیز و خشک نگهداری کنید.
  3. به طور منظم محافظ دهان خود را از نظر علائم ساییدگی، مانند ترک یا سوراخ بررسی کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
  4. اگر بریس یا سایر وسایل دندانپزشکی دارید، با ارتودنتیست یا دندانپزشک خود برای راهنمایی در مورد نصب محافظ دهانی که آنها را در خود جای می دهد، مشورت کنید.
  5. اگر تغییری در ساختار دندانی خود تجربه کردید یا دندان های خود را از دست دادید یا به دست آوردید، یک محافظ دهان جدید متناسب با شرایط فعلی دهان خود تهیه کنید.

روش های جدید برای نصب محافظ دهان در حالی که روش سنتی جوش و گاز گرفتن به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، پیشرفت های تکنولوژی روش های جایگزینی را برای نصب محافظ دهان معرفی کرده است. برخی از روش های جدید عبارتند از:

  1. پرینت سه بعدی: دندانپزشکان می توانند از اسکن های دیجیتالی دندان های شما برای ایجاد محافظ های مخصوص دهان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی استفاده کنند.
  2. تکنولوژی CAD/CAM: طراحی به کمک رایانه و سیستم‌های تولید به کمک رایانه (CAD/CAM) امکان ساخت دقیق و دقیق گواهای دهانی سفارشی را فراهم می‌کند.rds بر اساس قالب های دیجیتالی دندان های شما.
  3. تشکیل فشار: این تکنیک شامل استفاده از یک دستگاه خلاء یا فشار برای شکل دادن به ورقه گرم شده از مواد ترموپلاستیک روی مدلی از دندان‌های شما است که در نتیجه یک تناسب بسیار سفارشی ایجاد می‌کند.

با دنبال کردن این مراحل و در نظر گرفتن تکنیک‌های بهینه‌سازی ذکر شده، می‌توانید از یک محافظ دهانی که به درستی نصب شده است اطمینان حاصل کنید که حداکثر محافظت و راحتی را در طول فعالیت‌های بدنی ارائه می‌دهد.

منابع : 

  1. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) – ADA اطلاعات جامعی در مورد بهداشت دهان و دندان ارائه می دهد، از جمله دستورالعمل هایی برای نصب محافظ های دهان و توصیه های مراقبت از دندان.
  2. کلینیک مایو – کلینیک مایو به دلیل تخصص خود در زمینه های مختلف پزشکی، ارائه مشاوره های قابل اعتماد در مورد پزشکی ورزشی و سلامت دندان، از جمله نصب محافظ های دهان، مشهور است.
  3. WebMD – WebMD یک منبع معتبر از اطلاعات پزشکی است که طیف وسیعی از موضوعات از جمله بهداشت دهان و دندان و نصب دقیق محافظ های دهان را پوشش می دهد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا